تمام ناتمام من با تو تمام میشود

زیباترین حرفت را بگو / چرا که ترانه ما / ترانه بیهودگی نیست / چرا که عشق ، حرفی بیهوده نیست ( احمد شاملو )

تمام ناتمام من با تو تمام میشود

زیباترین حرفت را بگو / چرا که ترانه ما / ترانه بیهودگی نیست / چرا که عشق ، حرفی بیهوده نیست ( احمد شاملو )

جشن مهرگان

ســــــــــــــلام

 

حالتون چطوره ؟ سال نو با یکماه و اندی تاخیر مبارک! صدسال به این سالها . امیدوارم که همیشه تناتون سالم ، دلهاتون خندون ، لبهاتون پر از Honey و جیبهاتون پر از Money باشه !

آخیش ..... دلم واسه ی وبلاگم تنگ شده بود .حالا اگه خدا بخواد واسه تون از سفرم تعریف میکنم . اجالتاً فقط همینو بگم که واقعاً هیچ کجا ایران نمیشه . ما قدر مملکت خودمونو نمیدونیم و فکر میکنیم اونور آبها خبریه یا شاید اونجا دارن حلوا میدن و به ما نرسیده و باید زودتر عجله کنیم تا از قافله عقب نمونیم . اما به خدا راست میگن که آواز دوهل شنیدن از دور خوش است ...  بگذریم . اینا باشه واسه ی بعد .

 

خب من قرار بود از مراسم و جشنهای ملی ایرانی براتون بنویسم . الان که دوباره در خدمتتون هستم ، واقعا انگیزم برای تحقیق در مراسم و آیینهای باستانی ایرانی خیلی بیشتر شده و از اینکه یه آریایی هستم و توی کشور چهار فصلی زندگی می کنم که خیلیها خوابشم تا بحال ندیدن به خودم می بالم و خدا رو از این بابت سپاسگذارم.

از نوروز شروع کردم . حالا این دفعه از جشن مهرگان مینویسم .

 

...............................................................

 

روز مهر و ماه مهر و جشن فرخ مهرگان

                                                        مهر افزا ای نگار مهر چهر مهربان

مهربانی کن به جشن مهرگان و روز مهر

                                                        مهربانی به ، به روز مهر و جشن مهرگان

 

 

دومین جشن بزرگ ملی – دینی ایرانیان مهرگان بود که در روز 10 مهر ، روزی که نام روز و ماه یکی بود ، جشن گرفته می شد و مانند نوروز از اهمیت ویژه ای برخورداره.

باید توضیح بدم که در تقویم زرتشتی ، هر روز از ماه ، یک اسم خاص داره و در هر ماه یکبار ، نام روز و ماه با هم یکی میشن که ایرانیان باستان ، اون روز رو جشن می گرفتن و به اونها جشنهای ماهانه میگفتن .

مهرگان چند روز پس از اعتدال پاییزی جشن گرفته میشه و جشن برداشت محصولات کشاورزیه . و همونطور که میدونید ، اعتدال پاییزی در اول مهر انجام میشه .

از نظر تاریخی ، در این روز نیروی داد و راستی به سرکردگی کاوه آهنگر بر ارتش دروغ و ستمگری آژی دهاک ( ضحاک ) پیروز شد و فریدون به شاهی رسید . مبارزه راستی و دروغ ، داد و ستم در ایران ریشه دینی داره و همه جشنهای ملی هم ، به گونه ای این مبارزه و پیروزی نهایی حق بر ناحق رو نشون میده .

ابوریحان بیرونی در کتاب ( آثارالباقیه ) می نویسه :

(( در روز مهرگان ، فرشتگان به یاری کاوه آهنگر شتافتند و فریدون به تخت شاهی نشست و ضحاک را در کوه دماوند زندانی کرد و مردمان را از گزند او برهانید . ))

از نظر دینی در فرهنگ ایرانی ، مهر یا میترا به معنای فروغ خورشید و مهر و دوستی است . همچنین مهر ، نگهبان پیمان و هشدار دهنده به پیمان شکنان است .

جشن مهرگان مثل نوروز از فروغمندترین نمودهای فرهنگ ایرانیه . گفته میشه که مهر ، یکی از خدایان پیش از زرتشت بوده که پس از زرتشت به فرشته ی آفریده ی اهورامزدا درآمده . البته این مساله در فلسفه اسلامی قابل توجیه نیست چون ناقض اصل علت و معلوله و به نظر من هم بهش ایراد وارده . چون یک شیء ، نمی تونه در آن واحد ، هم علت چیزی واقع بشه و هم معلول اون. بگذریم ...

روشنایی و مهر همیشه با روشنایی بی پایان خدا یکی بوده اند :  

 

چون نور که از مهر جدا هست و جدا نیست  

                                                         عالم همه آیات خدا هست و خدا نیست

ما پرتو حقیم و هم اوییم و نه اوییم        

                                                چون نور که از مهر جدا هست و جدا نیست

 

 

به روایتی تاجگذاری اردشیر بابکان هم مقارن با جشن مهرگان بوده . بی شک ، پادشاهان هخامنشی ، اشکانی و ساسانی جشن مهرگان رو بزرگ میداشتن . بنی امیه با تعصب ضد ایرانی در روز مهرگان ، زرتشتیان رو مجبور می کردن تا هدایایی تقدیم کنن و جرجی زیدان مورخ معروف در کتاب تمدن اسلامی ، مقدار این هدایا رو پنج تا ده میلیون درهم ذکر کرده . ابومسلم خراسانی ، برمکیان و عباسیان هم در برپایی باشکوه جشن مهرگان پافشاری داشتن .

 در روزگار ما به مناسبت آغاز سال تحصیلی و گشایش مدارس و دانشگاهها و آموزشگاهها در آغاز مهر ، جشن مهرگان یک جشن فرهنگی اعلام شده . همچنین میشه اونو بعنوان یک جشن ویژه کشاورزان هم در نظر گرفت . زرتشتیان ایران همیشه این جشن رو با شکوه ویژه ای برگزار کرده و می کنند .

خلاصه اینکه این جشن مهرگان هم چیز باحال و با صفاییه .

خب اینم از این . تا بعد ...

نظرات 3 + ارسال نظر
سلام جمعه 22 اردیبهشت 1385 ساعت 06:34 ب.ظ

با عرض تشکر از متن جالب شما. لازم می‌دانم تذکر دهم در سپاسگذاریتان تجدید نظر کنید.
سپاسگزارم.

من هم از شما که بعنوان لاک غلط گیر من رو همراهی فرمودین سپاسگذارم.

[ بدون نام ] شنبه 23 اردیبهشت 1385 ساعت 11:36 ب.ظ http://rooberu.persianblog.com/

ممکنه مراجعی رو که ازش این مطالب رو استخراج یا استنباط می‌کنید در انتها معرفی کنید؟

البته ذکر منبع ممکنه نون ما رو آجر کنه و دیگه دکان وبلاگمون از رونق بیافته ! (‌ ‌نه که تا حالا شونصد نفر بازدید کننده داشته! )‌ .
مراجعی که از اونها استخراج میکنم :‌
کتاب دیدی نو از دینی کهن – نوشته ی دکتر فرهنگ مهر /
کتاب اساطیر معروف ایران - نوشته ی دکتر پارسایی /
شنیده های خودم از جاهای مختلف و برخی مطالب پراکنده /
مراجعی که از اونها استنباط میکنم :‌
عقل خودم + یه خورده از مطالب کتابهای دینی دوره دبیرستان من باب بحث علیت و دور تسلسل و ... + یه مسافرت کوتاه به قم . چون اصولا اگه هر شخص عاقل و بالغی یه دور تو قم بزنه بعد از نیم ساعته میشه مجتهد جامع الشرایط و میتونه فتوا بده !!

[ بدون نام ] دوشنبه 25 اردیبهشت 1385 ساعت 10:04 ب.ظ http://rooberu.persianblog.com

متشکر از بذل توجه شما. با اینکه نصف منابعتون به حساب امروزیا غیر معتبره اما جای تقدیر داره که اولا اون‌ها رو برشمردید ثانیا ازشون استفاده جالبی کردید.
به هر حال الان دوستانی هستند که دارند نسبتا کار جالبی می‌کنند. لینکشون رو گذاشتم تو وبلاگ. اینجا هم می‌ذارم سری بهشون بزنید بد نیست: http://www.vatanema.mihanblog.com

بسیار متشکرم . اما منظورتون از منابع غیر معتبر چیه ؟
اگه کتابها رو میگید که انصافا جدیدن . اولی رو در نمایشگاه کتاب پارسال و دومی رو امسال خریدم . و البته یکی دوتا دوست و آشنای زرتشتی هم دارم که گهگاه با اونا صحبت میکنم . اما اگه بخش دوم رو می فرمایید خب فقط یه مزاح کوچولو بود .
به هر حال حتما به آدرسی که دادین سر میزنم . سپاسگزارم ـ قابل توجه عزیزان نکته سنج :‌ با ر - ز ـ‌ نوشتما !

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد